Mange tror at skyteferdigheter er medfødt, men for de aller fleste er dette en ferdighet som må læres fra grunnen. 

Som mangeårig instruktør har jeg erfart at de som kommer på banen uten forkunnskap, er de som lærer raskest. Her får du mine beste råd for å bli en treffsikker jeger.

Annonse

De som har lært seg egne uvaner, sliter ofte med å bli kvitt disse før de får på plass en god teknikk. Men når en god grunnteknikk er på plass, er veien kort til å bli en dyktig skytter.

Presisjon: Gåsejakt med rifle er krevende, og det behøves både god presisjon i rifla og god skyting.
Presisjon: Gåsejakt med rifle er krevende, og det behøves både god presisjon i rifla og god skyting.

Bli kjent med rifla

For å treffe på jakt, må du kunne treffe på skytebanen. Ta derfor med rifla og skyt inn i benk. Sørg for at kikkertsiktet er nullstilt på 100 eller 150 meter. 

Tenker du at du skyter godt nok til å treffe en elg på 200 meter, må du også vite hvor du skal sikte eller hvordan du må skru på siktet for å treffe midt i elgen. Skriv gjerne ned antall klikk på siktet på innsiden av linsebeskytteren.

Husk at kulebanen gjør at du treffer lavere på korte hold. Er du innskutt på 100 meter og får en bever på 30 meters hold, må du sikte høyere. Test gjerne med pappfigur på banen dersom du har mulighet.

LES OGSÅ: Tren slik du jakter

«Uansett hvor erfaren du er, kan pulsen stige med vilt på skuddhold. Selv er jeg ganske rolig på storviltjakt – men gi meg en gås i kikkerten, og jeg får den totale dyreskjelven.

Grunnleggende skytestillinger

Når den tekniske faktoren er på plass, så er det den vanskeligste som gjenstår: Den menneskelige. 

Det første du bør gjøre, er å få på plass en god skytestilling. De tre grunnstillingene en jeger bør beherske, er liggende, sittende og knestående. Er du god til å skyte, bør du også øve på stående skyting.

Slik inntar du de ulike stillingene. Stillingene er beskrevet for en høyreskytter. Er du links, blir det motsatt.

Best i benk: Når du skal finne ut hvor rifla går, er innskyting i benk den beste metoden. Men husk at det ikke gjør deg til noen bedre skytter i felten.
Best i benk: Når du skal finne ut hvor rifla går, er innskyting i benk den beste metoden. Men husk at det ikke gjør deg til noen bedre skytter i felten.

Liggende

Legg deg på magen litt skrått mot skivene. Trekk opp høyre fot, slik at magen kommer litt opp fra underlaget. Hvil kroppen mot venstre hoftekam og de nederste ribbeinene på venstre side. Plasser albuene med minimum 30 graders vinkel mot underlaget.

Kinnstøtte: Er kinnkontakten for dårlig med originalskjeftet, kan du enten få en børsemaker til å montere justerbar kinnstøtte eller du kan improvisere en løsning med gaffatape og litt isopor.
Kinnstøtte: Er kinnkontakten for dårlig med originalskjeftet, kan du enten få en børsemaker til å montere justerbar kinnstøtte eller du kan improvisere en løsning med gaffatape og litt isopor.

Plasser rifla i venstre hånd og pek mot skiva. Ta et fast grep rundt pistolgrepet, og legg pekefingeren på avtrekkeren. Bruk de andre fingrene på høyre hånd til å presse rifla litt inn i skuldra. Ikke bruk kraft fra venstre hånd rundt forskjeftet, men la rifla hvile i hånda.

Her får du gode tips til å lykkes med støkkjakta.

Jaktlykke: God skyting gir gode resultater. Lykken er stor når man feller sin første elg med et velrettet skudd.
Jaktlykke: God skyting gir gode resultater. Lykken er stor når man feller sin første elg med et velrettet skudd.

Sittende

Finn en lav kloss eller trestubbe. Høyden bør være rundt 20-25 cm. De vanlige stolsekkene er for høye. 

Ligg: Liggende stilling er mest stabil, særlig med reim. Men den kan være anstrengende for nakken.
Ligg: Liggende stilling er mest stabil, særlig med reim. Men den kan være anstrengende for nakken.

Sett deg på klossen og la venstre ben peke mot skiva. Legg venstre albue på venstre kne. Nå bør venstre hånd peke i retning skivene. Om det er feil i sideretningen, så roterer du på baken. Legg rifla i venstre hånd. Sett høyre albue på høyre lår, og juster stillingen slik at høyre hånd støtter rifla. Grepet festes som beskrevet på liggende stilling.

Knestående

Bruk jaktstøvler eller annet stivt skotøy. Legg gjerne en sylinderformet pute, en såkalt «pølle» under høyre fot når du trener på banen. 

Innta stillingen slik: Stå rett opp og ned med en skulderbreddes avstand mellom føttene. Legg merke til hvor høyre tå er på bakken. Trekk høyre fot rett bakover, og plasser kneet der hvor tåa var. Sitt godt med mest vekt på høyre hæl.

Legg rifla i venstre hånd, og fest grepet som beskrevet under liggende stilling. Bruk av reim gjør stillingen mer stabil, men vær oppmerksom på at knestående er den teknisk sett vanskeligste skytestillingen å innta. 

Kne: Knestående er en teknisk krevende stilling, men er stabil og rask å innta.
Kne: Knestående er en teknisk krevende stilling, men er stabil og rask å innta.

Stående

Stående kan skytes med lang og kort arm. Definisjonen på lang arm er at det skal være luft mellom overkroppen og venstre overarm.

Når du skal innta stillingen med kort arm, starter du med å stå med en skulderbreddes avstand mellom føttene. Løft rifla, og plasser kolben i høyre skulder. Ta tak i forskjeftet og plasser venstre overarm inntil kroppen. Lut kroppen bakover, slik at vekta av rifla kommer mest mulig inn i kroppen. 

For lang arm gjør du det samme, men strekker armen lengre frem. Du kan også plassere vekta mer over venstre bein og lene deg fremover. Da får du en stilling som egner seg også ved skyting på løpende vilt.

Les også om skyting på langt hold

Stående: Stående kan skytes med kort arm, som bildet her viser. Kort arm er mest stabil.
Stående: Stående kan skytes med kort arm, som bildet her viser. Kort arm er mest stabil.

Improviserte skytestillinger

På jakt er det sikre skudd som gjelder. Det er ingen ære i å gi viltet en sjanse ved å avgi skudd i stillinger du ikke behersker. Når du trekker av mot et levende vilt skal det være høy grad av sannsynlighet for en vellykket felling.

På jakt kan du bruke de mulighetene terrenget og medbrakt utstyr gir. Her er en oversikt over de vanligste, improviserte skytestillingene:

Sekk som anlegg: Ryggsekken er en glimrende støtte for rifla når du skyter liggende. Den fungerer også som kamuflasje om du skyver den foran deg. Legg rifla over sekken, og sørg for at den ligger stødig. Du kan legge en hånd under forskjeftet før du skyter, men det går også fint å legge rifla direkte på sekken.

Lang arm: ...mens lang arm, som på bildet til høyre, gir best bevegelighet.
Lang arm: ...mens lang arm, som på bildet til høyre, gir best bevegelighet.

Knyttneve under rifla: Trenger du å skyte fra en lav posisjon, så kan du lage en knyttneve av venstre hånd og plassere den under forskjeftet på rifla. Da ligger du særdeles stødig.

Denne skytestillingen fungerer godt når du for eksempel ligger og skal skyte fra toppen av en høyde, eller over en trestubbe.

Skyting fra jakttårn: Jakttårn gir godt underlag for sikker skyting, så fremt du kan legge an rifla med forskjeftet (ikke løpet) mot gelenderet i tårnet.

Siden gelenderet er hardt bør du bruke knyttneve eller legge noe annet mykt over det før du legger an rifla. 

Tre som anlegg: Et tre kan også brukes som anlegg, men da er det viktig at du ikke legger rifla direkte mot treet, men mot hånda. Ta tak i treet med venstre hånd.

Er det smalt nok kan du gripe rundt. Legg rifla an mot venstre tommel. 

Slapp av: Stående stilling krever at du holder godt i rifla, samtidig som du klarer slappe av i de musklene som du ikke bruker.
Slapp av: Stående stilling krever at du holder godt i rifla, samtidig som du klarer slappe av i de musklene som du ikke bruker.

Tørrtrening

For å trene bort feilene, bør du tørrtrene. Det vil si at du gjennomfører avtrekket uten patroner i kammeret. Bruk helst klikkpatroner når du tørrtrener: Sikt på et punkt et godt stykke unna, og se hva som skjer når du trekker av. Lå det rolig? Blunket du?

En effektiv variant av tørrtrening er å la en medhjelper lade rifla di med både skarpe og dummy-patroner. Da vet du ikke når det smeller og når det sier «klikk». Dette fungerer utrolig godt. Du bør ikke bli overrasket om en slik serie faktisk sitter bedre enn seriene vanligvis gjør. 

Godt sikte: Øyet må se rett ut av øyehulen og være riktig plassert når du ser inn i kikkertsiktet.
Godt sikte: Øyet må se rett ut av øyehulen og være riktig plassert når du ser inn i kikkertsiktet.

Når skuddet avfyres

Det kritiske øyeblikket når du skyter, er det lille sekundet fra du finner riktig siktebilde til skuddet avfyres. Til tross for at det tar liten tid, så er det rom for å gjøre mange feil. Og det er som regel her de fleste bokstavelig talt bommer. 

En god skytter vil holde siktet på målet og gjennomføre et kontrollert og bestemt avtrekk, samtidig som kroppen holdes mest mulig i ro.

En utrenet skytter vil mest sannsynlig gjøre en eller flere feil, som fører til at rifla beveger seg og at skuddet ikke treffer der det skal. Husk at en liten bevegelse hos deg kan flytte treffpunktet langt på skiva 100 meter unna. 

De vanligste feilene i avfyringsøyeblikket er: 

  • Avtrekksfeil

  • Bevegelse i kroppen for å ta imot rekylen

  • Øynene lukkes like før det smeller

  • Ujevn skulderkontakt

Tårn: Et jakttårn har som regel gelender som egner seg godt som skytestøtte. Men husk å legge hånda mellom rekkverket og skjeftet.
Tårn: Et jakttårn har som regel gelender som egner seg godt som skytestøtte. Men husk å legge hånda mellom rekkverket og skjeftet.

Avtrekksteknikk

Et godt avtrekk utgjør mesteparten av et godt rifleskudd. Det nytter ikke hvor god stilling du har og hvor godt du sikter: Gjør du en skikkelig avtrekksfeil, så treffer skuddet ikke der det skal. 

Sørg for at du har et godt grep rundt pistolskjeftet på rifla, og at pekefingeren når frem til avtrekkerne. Du bør komme godt innpå avtrekkeren.

Hvis du bare er så vidt innpå, vil du presse rifla til siden når du trekker av. En god plassering er midt på fremste ledd på pekefingeren. 

Trykk avtrekkeren rett bak i en bestemt og jevn bevegelse. Ikke stopp. Gjør du det, kommer du til å begynne å vingle. Fortsett å presse inn avtrekkeren et par sekunder etter at skuddet er avfyrt. 

Pusteteknikk

Uansett hvor erfaren du er som jeger, vil du oppleve at pulsen stiger når du får vilt på skuddhold. Selv er jeg ganske rolig på storvilt, men gi meg en gås i kikkerten, og jeg får den totale dyreskjelven. 

Da må jeg roe meg ned. På jakt bruker jeg den samme teknikken som på skytebanen: Jeg puster rolig mens jeg kjenner at kroppen roer seg ned. Etter tre - fire rolige åndedrag, begynner jeg å bli så rolig at jeg kan plassere skuddet riktig. 

Det samme gjelder på skytebanen. Der er det vanlig å bli gira når du har skutt flere gode skudd etter hverandre. Da er det viktig å beholde roen og puste mellom hvert skudd. Er det tungt å holde rifla, så kan du ta den ned og hvile mellom hvert skudd.

Nyttig tofot: En høy to-fot fungerer godt når du sitter på post etter rådyr. Treffområdet på rådyret er ikke stort, og krever presise skudd.
Nyttig tofot: En høy to-fot fungerer godt når du sitter på post etter rådyr. Treffområdet på rådyret er ikke stort, og krever presise skudd.

Sikting

Det er mye fokus på stilling, avtrekksteknikk og pusting når du skal skyte med rifle. Men har du en bra nok sikteteknikk? Får kikkertsiktet noen ganger mørke halvmåner i seg, slik at bildet ikke blir helt komplett?

Når du sikter, bør du se mest mulig rett ut av øyehulen og direkte inn i kikkertsiktet. Sliter du med at siktet er for høyt plassert slik at du må strekke hals, bør du bygge opp kolben. Du kan enten får en børsemaker til å gjøre dette, eller legge på en enkel kolbeforhøyer som du får kjøpt i en jaktbutikk.

Er siktet for langt unna eller for nærme, justeres dette på montasjen. Når du holder rifla naturlig til skuldra, skal siktebildet ganske enkelt være perfekt. 

Vi har skrevet en guide til hvordan du oppfører deg på skytebanen, og hvordan du blir kjent med din første rifle.

Trening

Ser du på landsskytterstevnet og lar deg imponere av kongelaget? Vit at skytterne har trent mange timer over mange år for å bli så gode som de er. 

Som nybegynner bør du sette deg realistiske mål og sørge for en god grunnteknikk. I løpet av en sesong eller to med jevn trening, bør du skyte godt nok til at du er sikker på avtrekkeren under jakt. 

Husk å ta pauser når du trener, slik at øktene ikke blir for lange. Det er viktigere å skyte 15 gode skudd enn 50 hvor mange er dårlige. Når du blir sliten, avslutter du treningen. 

Avtrekk: Et godt avtrekk utgjør mye av et godt rifleskudd. Avtrekkeren må presses kontrollert og bestemt bakover til skuddet smeller.
Avtrekk: Et godt avtrekk utgjør mye av et godt rifleskudd. Avtrekkeren må presses kontrollert og bestemt bakover til skuddet smeller.

Ikke bare teknikk

God skyteteknikk er viktig for deg som er riflejeger. Når du legger trådkorset på et dyr, skal du være sikker på at skuddet sitter som det skal. Skyter du usikre skudd, kan det i verste fall være straffbart, og det påfører dyr unødige lidelser. 

Gode skudd på jakt handler ikke bare om teknikk. Det er også å kjenne seg selv så godt at du ikke lar deg friste til å skyte på dårlige sjanser. 

Men når sjansen kommer, er det en god følelse å kunne felle dyret med et velrettet skudd. Da kjenner du at du får betalt for all treningen i forkant!

Du finner flere gode tips i om skyting i Jegerskolen.

Skyt sikkert med rifla på 1, 2, 3, 4

1: Finn målet

  • Vær sikker på at dyret eller fuglen er tillatt å skyte

  • Sjekk at bakgrunnen er sikker

  • Pass på at dyret står i riktig vinkel, slik at du har en god sjanse til å skyte et dødelig skudd

2: Finn stabil skytestilling

  • Desto mer stabil du er, jo større sjanse har du til å treffe godt

  • Liggende og sittende fungerer godt, gjerne med anlegg eller reim

3: Sikt riktig

  • Sikt på dødelig område

  • Fokuser på å holde siktebildet

  • Ta av sikringen

4: Gjennomfør avtrekket

  • Klem inn avtrekkeren kontrollert

  • Fortsett å presse etter at skuddet har gått

  • Lad om!

  • Sikt på målet igjen, og gjør klar for et oppfølgingsskudd