Med den elektriske ATVen Tundra T3b/L7e tar importør og innovatør Afka AS et hjortehopp vekk fra grusveien og ut i skogen. Vi nærmer oss en elektrisk revolusjon som kan erstatte en fullblods ATV, så sant du aksepterer et par kompromisser.
FØLSOM: Det kraftige dreiemomentet som slår inn umiddelbart, gjør at det kan være utfordrende å lirke ATVen fram hvis det er mye steiner og røtter. Foto: Åsgeir Størdal
Tundra T3a/ T3b/ L7e
Produkt: Elektrisk ATV
Mål: 2,37 (l) x 1,22 (b) x 1,22 /h)/ 383 kg
Hestekrefter/ dreiemoment: 41 HK/ 108 NM
Akselerasjon: 0-95 km/t på 6 sek (0-40 km/t på under 4 sek)
Batteri: 13 kW, garantert 80% på 5 år.
Ladetid: 6,5 t full ladesyklus (16 amp). 3,9 t fra 20% til 80%. Lades via vanlig stikkontakt.
Rekkevidde: Inntil 90 km
Klassifisering: IP65
Drivverk: Høy- og lavgir, mekanisk diff-sperre foran (av/på) og bak.
Klatreevne: 26 grader, 26 cm bakkeklaring
Standard: Fartsholder, servostyring, vinsj, bagasjebrett (60 kg foran, 70 kg bak), bukplater og hengerfeste (700 kg tauekapasitet, uavklart vektgrense)
Pris: 145.000,- (– 25.000 i Enova-støtte ved privatkjøp)
Testår: 2025
Tundra T3b elektrisk ATV ser nemlig kliss lik ut en ordinær ATV – og er det på mange måter. Det er først når du starter den – lydløst, og trykker inn watthendelen med en støysvak summelyd fra drivverket – at du merker at dette vil by på en annen opplevelse.
Det gjelder på godt og vondt, eller mer presist; ikke fullt så godt. Vi tar det positive først, og kommer med betenkelighetene underveis.
Merk at kjært barn har mange navn: Den elektriske ATVen heter T3a når den er typegodkjent traktor (16 år/ maks 40 km/t), mens den heter T3b med typegodkjenning til maks 60 km/t (18 år, traktorsertifikat eller B/B1). Som tung motorsykkel (18 år/ maks 90 km/t) heter doningen Tundra L7e og kan kjøres med B/B1-sertifikat. Sistnevnte er avgiftsfri pr. i dag og kan få Enova-støtte på kr. 25.000, men dette kan endre seg.
Enkel konstruksjon
Det første som slår oss, er hvor likt det meste er en vanlig ATV:
Føreroppsettet med display (digitalt, sjølsagt), gass, bremser og vinsj, gjør at du finner deg raskt til rette. Fjæring og drivverk ser ut til å være det samme.
En nærmere inspeksjon av den elektriske ATVen bekrefter dette. I praksis er dette en ordinær ATV der sjølve bensinmotoren bare er erstatta av en enkelt elektrisk motor under sadelen.
Fordelen er at det gir en veldig enkel konstruksjon – faktisk enklere enn en vanlig ATV på mange områder. Her er det bare smøring av drivverk og tilsyn av bremser som du må følge opp gjennom ordinært vedlikehold.
For motorkyndige som liker å skru, kan det sjølsagt være frustrerende å ikke kunne fikse ting sjøl hvis noe stopper. Trøsten er at det ikke er livsfarlig å håndtere ledningene, da motoren jobber på 72 volt og ikke på 400 volt.
GØY KJØREOPPLEVELSE: Den elektriske ATVen Tundra T3b byr på en gøy kjøreopplevelse, sprek og stille som den er fra første trykk på watthendelen. Foto: Åsgeir Størdal
Befriende stillegående
Når den nevnte watthendelen trykkes inn, er det duket for de positive opplevelsene: Det er ikke dønn lydløst, for drivverk og dekk lager noe lyd, men du verden hvor befriende deilig det er å kjøre og høre.
I tillegg merker du den elektriske responsen i form av dreiemoment. Her er det fullt tak fra første watt. 41 HK er tilstrekkelig i de fleste sammenhenger når dreiemomentet konstant er 108 NM. 0-95 km/t skal gjøres unna på 6 sekunder – ikke testa, men ser ingen grunn til å betvile det.
I 4WD og lavgir er den tung på styringa utenom vei, særlig når sperra på frontakselen kobles inn.
Testmodellen har ikke servo, men dette er fornuftig nok standard på modellen i salg. Styret kunne gjerne vært litt mer forsterka for hard manøvrering i terrenget.
STØYFRI: Det er ikke noe krav om hørselsvern her med mindre du trenger dem som ørevarmere. Foto: Åsgeir Størdal
Savner slip-start
Det bringer oss til den viktigste innvendingen, nemlig evnen til å krabbe seg fram i svært ulendt terreng. Klatreevnen er på 26 grader. Men blir du stående fast mot en stubbe eller en stein og gir på litt for å krabbe over, er det fort at dekkene spinner.
Her kunne det med fordel vært en form for «slip-start» som en del el-biler har.
En annen innvending vi merker under praktisk bruk, er svingradiusen. Vi har kun testa en prototype, men ser at den er oppgitt til 4,1 m, noe som er ganske normalt for en ATV. Men på testmaskina er det lettere å svinge til høyre enn til venstre, uten at vi ser noen umiddelbar forklaring på dette.
BRA STANDARD: Standardutrustningen er god på Tundra T3b elektrisk ATV. Foto: Åsgeir Størdal
Batteri uten bekymring
En ATV er uten tvil nyttig jaktutstyr. Det de fleste vil bekymre seg for stilt overfor valget mellom en el-ATV versus en ordinær ATV, er batterikapasitet og ladehastighet. Som kjent kan det være langt til nærmeste stikkontakt når du er ute i skogen.
Vi er positivt overraska og tror dette bare vil oppleves som ei utfordring under ekstrembruk.
Vi har kjørt mye, uten at vi har vært i nærheta av å tømme batteriet. Rekkevidden er oppgitt til 90 km, noe som nok er litt optimistisk, men avhenger mye av kjøreforhold.
Merk i tillegg at det ikke er noen form for regenerering her. Det gjør at maskina triller mye mer enn en vanlig ATV med motorbrems. Det må du være oppmerksom på hvis du kjører lange nedoverbakker med tung last, for vi opplevde at det begynte å lukte varme bremser i lange nedoverbakker med vedlass.
I daglig bruk er det mye penger å spare på å velge elektrisk. Kjører du 1.000 kilometer i året, sparer du fort ca 6.000 kroner årlig på å velge elektrisk.
I tillegg kan du få Enova-støtte på 25.000 kroner ved privatkjøp. Da begynner vi å snakke ganske hyggelig pris på en velutrustet maskin.
Både viltloven og motorferdselsloven har regler av betydning for bruk av motoriserte fremkomstmidler i forbindelse med jakt. Vi skal her se på sentrale regler som gjelder for bruk av motorkjøretøy under jakt.
Steffen Johansen er avhengig av rullestol å komme seg på jakt, men med et forbud mot motorisert rullestol er det ikke så lett å ta seg frem ute i terrenget. Det er et forbud det nå kan bli slutt på.
Allerede abonnent?
Hold deg oppdatert gjennom året, og få de beste jakttipsene før sesongen starter for fullt.
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 9 utgaver av magasinet Jeger
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av magasinet Jeger
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på jeger.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.