Leverandører skal tenke mer på miljøet

Tyske Blaser kjøper klimakvoter og går i bresjen for å redde rådyr. Her hjemme vil Bergans verne årstidene. Flere og flere leverandører tar ansvar for klima og natur.

Sist oppdatert 24. juni 2021 kl 15.34
Blaser, Bergans, Save the seasons, rådyrkje
Tyske Blaser kjøper klimakvoter og jobber for å redde rådyrkje fra førsteslåtten. Her hjemme i Norge jobber Bergans for at årstidene skal havne på UNESCOs verdensarvliste. Fotomontasje: Alexander Schindler

Tyske Blaser tenker ikke bare på hvordan du mest effektivt kan skyte rådyr. 

Våpenprodusenten har i hjemlandet gått i bresjen for et prosjekt der rådyrkje reddes fra førsteslåtten ved bruk av droner med varmesøkende kamera. 

Med andre ord et tilsvarende initiativ som ulike kommuner, grunneiere og jegere har testet ut flere steder i Norge med stort hell allerede. Særlig Trøgstad JFF har fått mye skryt for sitt langvarige arbeid med å redde rådyrkje fra slåttemaskinen. 

De tre norske selskapene Link Nordic, 7Sense og Mectro står også bak en spennende prototype som kan vise seg å være enda mer effektiv enn bruk av drone med termisk kamera. 

Nylig ble prototypen testet for første gang, til tilfredsstillende resultat

Kjøper klimakvoter

Engasjementet til Blaser stopper ikke ved rådyrene. Den tyske våpenprodusenten sier at produksjonen allerede er ganske miljøvennlig, men ikke miljøvennlig nok. 

Test: Blaser skytestokk

Selskapet har derfor regnet ut hvor mye CO2 de slipper ut i atmosfæren i sin produksjon.

– Vi ønsker å jobbe enda mer miljøvennlig, både med tanke på naturen og på framtidige generasjoner. Derfor har vi kjøpt klimakvoter som tilsvarer våre utslipp for 2021. Klimakvotene støtter prosjekter innenfor planting av skog, sier administrerende direktør Christian Socher i en pressemelding. 

Klima-kampanje

Også her hjemme jobber leverandører av utstyr til jakt og friluftsliv for klimaet. Tidligere i år lanserte Bergans sammen med WWF Norge en kampanje for å få årstidene satt opp på UNESCOs verdensarvliste. 

Kampanjen heter Save the Seasons, og kom ifølge Bergans istand som svar på tiltale fra klima- og miljøvernminister Sveinung Rotevatn (V).

Nå ber Bergans flere leverandører om å bli med på initiativet. 

– For oss handler dette om å ta vare på naturen for framtidige generasjoner. For Bergans vil det selvsagt være trist om interessen for friluftsliv og salgstall stuper, men dette blir bagateller når man tenker på de virkelig store konsekvensene som vil følge av at årstidene viskes ut, sier administrerende direktør Jan Tore Jensen i Bergans i en pressemelding.

Han mener årstidene må vernes for å unngå at naturens rytme forstyrres og hele økosystemer forskyves. 

– Dyr, planter og mennesker står i fare for å miste livsgrunnlaget. Mye av Norges og verdens kulturarv kan gå tapt, sier han.

Foreløpig har over 8.200 personer signert kampanjen. 

På nettsiden til kampanjen har Bergans også laget et lite verktøy som viser deg hvor mye kortere vinteren har blitt siden du ble født. Kildegrunnlaget for denne kalkulatoren historiske klimamålinger.

Publisert 24. juni 2021 kl 15.34
Sist oppdatert 24. juni 2021 kl 15.34
annonse
Relaterte artikler
annonse

Jeger utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Atle Rønning
Annonser: Kjetil Sagen